Column: Zakendoen met Oekraïne en Rusland

Wat doe je als ondernemer wanneer je zakendoet met Rusland, Oekraïne of Belarus ? En dat niet alleen, maar wanneer een substantieel gedeelte van je omzet uit deze landen komt? Maak je een keuze op basis van ratio of emotie… en kun je als ondernemer überhaupt kiezen wat je doet of heb je geen keuze en word je ‘overgeleverd’ aan de geldende sanctiemaatregelen? Hoe overleef je als ondernemer de oorlog?

21 april 2022 5 minuten

“Wat gaan we doen mensen? Gaan we stoppen met leveren of gaan we door?“
We zagen deze vraag allemaal aankomen, maar het bleef muisstil. Een van mijn klanten doet zaken met zowel Rusland, Oekraïne als Belarus en heeft daar ook personeel zitten. Sinds een paar weken hebben we dagelijks crisisoverleg over de situatie. Hoe belangrijk is winstgevendheid in deze situatie? Gaat dat boven alles of trekken we ergens een lijn – en waar is dat dan? En als we niet voor de winst gaan, hoe zorgen we dan dat we zelf wel overeind blijven, lang nadat de oorlog voorbij is?

Soms lijkt het alsof we meer vragen hebben dan antwoorden tijdens zo’n overleg. Maar wat wel blijkt is dat we nu, meer dan ooit, heel erg strak op de bal moeten spelen. Geen tijd voor geneuzel en stroperige bijeenkomsten of ellenlange scenario-analyses. Hoe ingewikkeld het ook is, keuzes moeten gemaakt worden en knopen moeten worden doorgehakt, ook al kunnen we de consequenties nu nog niet helemaal overzien. Maar niks doen is nu zeker geen optie en hoe langer we wachten met keuzes maken, hoe ingewikkelder het wordt.

Niet alleen de operationele uitdagingen houden ons bezig, maar ook de personele uitdagingen geven deze situatie een hele extra dimensie. Hoe ga je om met teams die bestaan uit Russische en Oekraïense collega’s in een tijd waar multiculturele teams normaal gesproken de norm zijn? Een paar maanden geleden ging dat prima en hadden we de beste samenwerkingen, maar nu willen de werknemers dat liever niet meer. En kun je ze dat kwalijk nemen? Prevaleert het team- of bedrijfsbelang boven de persoonlijke belangen? “People are our greatest assets” roepen veel bedrijven, maar wat als deze hele belangrijke assets niet met elkaar kunnen of willen samenwerken?

Ons crisisteam draait overuren en we zijn er nog lang niet, maar wat we onszelf iedere dag weer afvragen is: Wat voor een bedrijf willen we zijn voor onze klanten, wat voor een werkgever willen we zijn voor onze medewerkers?

Een plek waar we open met elkaar in gesprek kunnen en waar gesprekken soms ook leiden tot discussies. Dat geeft niet, het is nu belangrijker dan ooit om de neuzen dezelfde kant op te hebben. Om eerlijk te zeggen dat we niet alle antwoorden en oplossingen hebben, maar dat we wel keuzes durven maken en erachter durven staan. Een plek waar mensen zich veilig en gehoord voelen en zichzelf durven uitspreken. Een plek waar we keuzes durven maken die soms ten koste gaan van de winstgevendheid, maar nooit ten koste van onze mensen. Een bedrijf waar we trots op kunnen zijn, lang nadat de oorlog voorbij is.

Wat voor ons ontzettend goed werkt is het hebben van een klein focus-/crisisteam met collega’s uit een aantal disciplines zoals financiën, legal en sales. Een kleine groep die snel en efficiënt kan acteren, zodat de rest van de organisatie zich bezig kan houden met de dagelijkse dingen.
Heb je nog andere tips? Deel ze met ons zodat we elkaar verder helpen. En wil je meer informatie over zakendoen in Rusland en/of Oekraïne en op de hoogte blijven van de meest actuele maatregelen, kijk dan HIER op onze website.

Sandra Boekhoudt 
Wealthy Wise Women

Sandra Boekhoudt

Ook interessant

Meer relevante artikelen
Column

Column: Geld Geld Geld – Show me The Money

“Is geld belangrijker dan liefde… of geluk ?” vraag ik aan mijn deelnemers. “NEE! natuurlijk niet” hoor ik velen ...

Lees meer
Column

Column: Het nieuwe ondernemen

Het nieuwe ondernemen is niet: dat wat je altijd deed maar dan in een nieuw jasje. Voor het ...

Lees meer
Column

Column: Hoe stevig staat jouw ondernemershuis?

"Door alles zelf te willen doen omdat het wellicht sneller of goedkoper is, stagneer je de groei van ...

Lees meer

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!