Met AI naar een inclusievere maatschappij én wereldwijde klanten

Hoe kun je AI inzetten om een inclusievere maatschappij te creëren, frustraties van videografen te verkleinen én geld te verdienen? Aan het woord: Ruben Horbach, Innovation & Strategy Director van het digitale bureau Gravity dat de tool Triple8 ontwikkelde.

4 mei 2022 5 minuten

Uit frustratie geboren

“Triple8 is een tool waarmee je binnen 5 minuten video’s kunt ondertitelen. Je kunt daarnaast de ondertiteling ook vertalen naar zo’n beetje elke taal die je je kunt bedenken. Het idee is voortgekomen uit de frustratie die we als digitaal bureau Gravity zelf steeds weer voelden als we een video wilden ondertitelen. Er was niets op de markt waarmee dat makkelijk kon, dus we hebben zelf iets ontwikkeld. Leuk detail vind ik nog steeds dat Triple8 verwijst naar de Teletekstpagina 888, die zorgt voor de ondertiteling van programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep”.

Semantische context en neurale netwerken

“Het lijkt zo eenvoudig om gesproken woord om te zetten in een geschreven tekst, maar het is aan de achterkant best complex. De semantische context is namelijk heel belangrijk. Het gaat er niet om dat je woorden achter elkaar plakt, maar je moet weten wat er precies gezegd wordt en wat er bedoeld wordt in een specifieke context. En juist die context kunnen we meenemen met kunstmatige intelligentie of artificial intelligence (AI). Daardoor worden de automatisch gegenereerde ondertitels echt beter.

Voor vertalingen geldt dat als je woord voor woord vertaalt de volgorde in de nieuwe taal vaak niet meer klopt. Ook hier speelt de context waarin iets gezegd wordt mee. Die context halen we onder andere uit de aanpassingen die gebruikers van Triple8 in de ondertitelingen aanbrengen. Daarvan leert het systeem steeds meer van gesproken taal. Hoe meer ondertitelingen en vertalingen we binnenkrijgen, hoe beter nieuwe ondertitelingen en vertalingen worden. De neurale netwerken worden steeds beter getraind door de grote hoeveelheden data”.

Ondertiteling voor inclusie en commercie

“Ondertitels worden steeds belangrijker. Rijksoverheid en gemeenten moeten hun informatie toegankelijk aanbieden aan iedereen. Video’s ondertitelen en informatie aanbieden in verschillende talen zijn vaak zelfs verplicht. Maar los van die verplichting is ondertitelen ook een logische stap als je naar een inclusieve maatschappij wilt. Doven en slechthorenden kunnen met ondertiteling van een video veel meer inhoud meekrijgen. En ook voor mensen die niet goed Nederlands verstaan geldt dat ze door ondertiteling veel meer meekrijgen van wat er gezegd wordt.

Ook in de commerciële praktijk is het gunstig; ondertiteling heeft echt commerciële waarde. Want wist je dat heel veel mensen -zo’n 85% – video’s kijken zonder geluid en door de ondertiteling getriggerd worden om dan toch vaak het geluid aan te zetten? Uit onderzoek blijkt dat er langer wordt gekeken naar video’s die ondertiteld zijn”.

Naar live vertalen

“Kunstmatige intelligentie vind ik eigenlijk nog best beperkt op dit moment. Nog lang niet alles wat je ziet in films kan ook al in werkelijkheid. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel! Dat is heel mooi. Tegelijkertijd moet je wel kritisch blijven. Bij alles geldt dat je je steeds moet blijven afvragen wat ethisch verantwoord is. Wij willen kunstmatige intelligentie juist inzetten voor inclusie. Een nobele doelstelling dus. Maar we zijn ook een commercieel bedrijf.

Inmiddels hebben we een paar mooie klanten, zoals publieke omroepen en Discovery Channel. Een droomklant zou Netflix zijn. Daar willen we een voet tussen de deur krijgen. We blijven in de tussentijd de tool verder ontwikkelen. Op onze roadmap staat bijvoorbeeld live vertalen”.

AI Hub Midden Nederland

ROM Utrecht Region heeft in 2021 samen met haar partners de AI Hub Midden Nederland opgezet, om zo de economische slagkracht van bedrijven en de regio door middel van AI te versterken.  We versterken het bedrijfsleven en de regio door kennis te delen, samenwerking mogelijk te maken en AI toegankelijk te maken. Sluit jij je ook aan?

Maand van AI

April is de maand van AI! Tijdens deze maand geven we extra aandacht aan AI. Er vinden een hoop activiteiten plaats, georganiseerd door verschillende organisaties. De AI Parade, events, podcasts, blogs, en meer. Doe jij ook mee? Kijk voor de agenda en meer informatie op de website.

Maand van AI

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!