Watermelon maakt het mogelijk om chatbots te bouwen voor allerlei use cases

Met Watermelon kunnen bedrijven en organisaties zelf intelligente chatbots bouwen, die het menselijk brein nabootsen van klantenservice-medewerkers, marketeers of recruiters. De digitale collega’s hebben veel data en training nodig, maar als ze eenmaal ingewerkt zijn, valt er veel te automatiseren. Oprichter en CEO van Watermelon, Alexander Wijninga, vertelt er meer over.

6 juli 2022

“Watermelon is een softwarebedrijf. Met de software die we maken, kun je een chatbot bouwen zonder dat je hoeft te kunnen programmeren. Je creëert eigenlijk een digitale collega. Die digitale collega kan gesprekken met klanten voeren, aanbevelingen doen, leads genereren, intake en recruitment doen. En nog veel meer, er zijn namelijk heel veel use cases!”

Automatiseren en terwijl mensen mensenwerk doen

“Als je data hebt kun je veel acties en procedures automatiseren. Dat scheelt tijd en dan kunnen de échte klantenservice-medewerkers zich met complexere vragen bezighouden. Marketeers kunnen leads opvolgen en recruiters kunnen zich concentreren op de menselijke aspecten van het binnenhalen van talent. We hebben mooie klanten. Van New York Pizza, Van der Valk en AFAS tot Burger Zoo, Stichting BKR en de Nationale Voedsel en Waren Autoriteit”.

Imiteren van het menselijke brein

“Met Watermelon imiteren we met onze AI het menselijk brein.  Net als een mens moet ook een chatbot ingewerkt worden. Wanneer je start bij een klantenservice afdeling begin je met het maken van een lijstje: deze vragen krijg je en deze antwoorden horen daarbij. Sommige vragen hebben wat meer interpretatie nodig, omdat de context ertoe doet of omdat er spelfouten in staan. Die interpretatie, spelfouten en synoniemen kan een chatbot ook prima leren en filteren. De chatbot wordt steeds beter naarmate er meer data binnenkomt. Zo kun je naar een steeds hogere automatiseringsgraad”.

Veel data nodig

“Je hebt dus veel data en veel klantvragen, nodig om de chatbot goed te trainen. Daarom is Watermelon niet echt een oplossing voor kleine bedrijven. Het midden en hoge segment kan er wel heel goed mee uit de voeten. Dat er vooral grote klanten gebruikmaken van Watermelon, is dus niet toevallig. We hebben nog wel droomklanten hoor. Apple als klant zou natuurlijk heel mooi zijn!”

Kansen in retail nog onbenut

“De retail is ook een branche waar nog kansen liggen voor automatisering door middel van chatbots. De retail is alleen nog niet zo ver. Grote ketens zijn nu wel met chat aan de slag, maar nog geen chatbots. Er zitten dus nog echte mensen achter de chat, wat heel tijdrovend is. Toch richten we ons niet specifiek op bepaalde branches of use cases. Het idee is juist om het platform breed toepasbaar te houden. Klanten kunnen hun eigen use cases verwerken in de chatbot-oplossing”.

Schaalbaar, maar nog trainen in Chinees en Arabisch

“We willen wereldwijd opereren. Dat kan ook, want het platform is schaalbaar, we kunnen overal meerwaarde toevoegen. Het enige is dat de AI nog niet getraind is in talen, zoals Arabisch, Chinees, Thais. Toch denken we dat we in 5 tot 10 jaar tijd na Europa, ook actief zullen zijn in Noord-Amerika en Azië”.

Nieuw, spannend en onderschat

“De uitdaging van Watermelon en AI in het algemeen is dat het nieuw, spannend en voor velen nog een ver-van-mijn-bed-show is. Als ze eenmaal kennismaken met de chatbot, vinden ze het leuk. Het interpreteren van zinnen en context is nog niet zo eenvoudig en dat onderschatten mensen dan soms. We helpen daar wel bij met een service-team en met het delen van best practices om een zo goed mogelijke chatbot te maken die past bij de use case van de klant.

Je hoort vaak dat het moeilijk is om goede technische mensen te vinden om AI -beloftes waar te maken. Maar onze inhouse Head of People/Recruiter heeft meer moeite met het vinden van sales-mensen dan met het vinden van technische talenten”.

Hoe maken we het minder spannend?

“Wat ik interessant vind, is om met de AI-community te kijken hoe we AI minder spannend kunnen maken. Hoe we de vage wolk rondom AI kunnen wegnemen. Ik ben benieuwd of daar ideeën voor zijn!”

AI Hub Midden Nederland

ROM Utrecht Region heeft in 2021 samen met haar partners de AI Hub Midden Nederland opgezet, om zo de economische slagkracht van bedrijven en de regio door middel van AI te versterken.  We versterken het bedrijfsleven en de regio door kennis te delen, samenwerking mogelijk te maken en AI toegankelijk te maken. Sluit jij je ook aan?

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!