Nieuwsupdate #9 - Ondernemersnieuws uit de regio dat jij niet mag missen!

Daar is ie weer: een verse selectie van nieuws dat jij als ondernemer uit Midden-Nederland beslist niet mag missen! In deze editie vijf thema’s. Subsidiemogelijkheden voor ontwikkelaars van innovatieve circulaire producten. De bijzondere switch van Flitsmeister. Utrecht als SCALE proeftuin voor e-mobiliteit. Branches bouwen aan de metaverse én tot slot het verhaal van Glowfarms: de meest geavanceerde vertical farm van Europa. Klik er door en pluk er de vruchten van!

11 juli 2022 7 min

Ontwikkelaars innovatieve circulaire producten opgelet: de subsidielijnen zijn open!

Onderzoek of ontwikkel jij innovatieve circulaire producten, processen of diensten? Of wil je onderzoek doen om in een latere fase innovatieve circulaire producten te ontwikkelen? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor subsidie uit de regeling Kennis en Innovatie agenda – Circulaire Economie (KIA CE).

Belangrijkste voorwaarden

  • Je voorstel moet gericht zijn op de transitie-agenda van de bouw, maakindustrie of consumptiegoederen.
  • Jouw circulaire product, dienst of proces moet uiterlijk in 2030 toegepast worden op de Nederlandse markt.
  • Je werkt samen met bedrijven en/of onderzoeksinstellingen aan industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling.

Drie typen projecten mogelijk

  1. Technologisch onderzoek en technologische ontwikkeling gericht op een nieuw of sterk verbeterd product, dienst of proces. Dit moet waar mogelijk leiden tot een flink lagere kostprijs in vergelijking met bestaande circulaire producten, diensten of processen.
  2. Onderzoek naar gedrag van consumenten, bedrijfs- of verdienmodellen (of een combinatie hiervan). Deze activiteiten moeten helpen bij de ontwikkeling van het nieuwe product, de dienst of het proces.
  3. Een combinatie van 1 en 2.

De complete informatie, beoordelingscriteria en voorwaarden vind je op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Klik hier.

Start-einddatum aanvraag en subsidiebedrag

Dinsdag 5 juli 2022 zijn om 9.00 uur de aanvraaglijnen opengezet. Je kunt je aanvraag indienen tot uiterlijk dinsdag 15 november 2022, 17.00 uur. Per project kun je maximaal € 500.000,- aanvragen. Er is een totaal subsidiebudget beschikbaar van € 2.500.000,-.

Klik hier voor een link naar het oorspronkelijke artikel.

Flitsmeister: van tegendraadse rebel tot overheidspartner

Wie kent Flitsmeister niet: de app die je waarschuwt wanneer je een flitspaal nadert. Het Veenendaalse bedrijf begon als een beetje rebels en tegendraads project dat hardrijders helpt boetes te ontwijken, maar werkt inmiddels samen met Rijkswaterstaat. Hoe is dat zo gegroeid?

Oeps… dat gaat wel erg hard

De lancering van de Flitsmeister-app vond plaats in de begintijd van de iPhone. Doordat het bijna de enige Nederlandse app was, kreeg hij veel aandacht. Tot grote schrik van developers Sjoerd Perfors en Rick Waalders stroomden de downloads binnen. Ze vroegen student commerciële economie Jorn de Vries om de zakelijke kant van het verhaal op te pakken. Ook dat pakte boven verwachting uit; inmiddels maakt een kwart van de Nederlandse automobilisten gebruik van de app.

 

Verdere uitbreiding

Daarna werd de app steeds professioneler en uitgebreider. Naast flitspalen werd ook file-info toegevoegd en informatie over wegwerkzaamheden, stilstaande voertuigen en ongelukken, dit alles geïntegreerd in een routeplanner. In de beginperiode betaalde de gebruiker hiervoor, later werd de app gratis, om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk GPS-data binnenkwam. Het verdienmodel verschoof richting reclame en verkoop van anonieme locatiegegevens.

Vandaag de dag bedient Flitsmeister de hele reis van een automobilist; van waarschuwingen voor vertrek tot parkeren. BNR Nieuwsradio, Q-Music en Radio 538 gebruiken en verspreiden de file-informatie.

Rijkswaterstaat als partner?

Daarnaast – en dat is best verrassend – is vooral de rijksoverheid een belangrijke partner. Rijkswaterstaat gebruikt de locaties van Flitsmeister-gebruikers om knelpunten te voorspellen en automobilisten te bereiken met informatie over afgesloten routes, wegwerkzaamheden en passerende ambulances. Met andere woorden: om het verkeer effectiever en veiliger te maken.

Botst die samenwerking niet met het rebelse begin van Flitsmeister? Je wilt toch vooral weten waar je even op de rem moet, om vervolgens weer zo hard mogelijk te rijden? Volgens Flitsmeister niet. Ja, de app heeft naar schatting zo’n 8 miljard euro aan boetes voorkomen, maar nee, de gebruikers zijn niet allemaal verkeersmaniakken. Het zijn vooral mensen die geen verkeersboete op de deurmat willen hebben.

Klik hier voor een link naar het uitgebreide artikel in de Volkskrant.

Regio Utrecht proeftuin voor e-mobiliteit - SCALE

SCALE (Smart Charging ALignment for Europe) gaat onderzoek doen naar het onbenutte potentieel van elektrische voertuigen en hernieuwbare energie. Dat doet het driejarige Europese samenwerkingsproject op verschillende plekken, waaronder Utrecht.

Fitfor55 ambities

SCALE heeft van de Europese Commissie opdracht gekregen de weg vrij maken voor de Fitfor55-ambities, gericht op slimme mobiliteit en de EU Green Deal. Uiteindelijk streven is rond 2030 maar liefst 30 miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben.

 

Utrecht: twee speerpunten

In Utrecht ligt de focus op twee speerpunten. Ten eerste onderzoekt SCALE hoe de grootschalige inzet van 500 bi-directionele elektrische auto’s met V2G (vehicle to grid) kan bijdragen tot:

  • vermindering van pieken in de stroomvraag
  • het voeden van meer duurzame stroom (uit zonnepanelen) en
  • het handhaven van balans op het net.

Aangezien deze auto’s ook stroom terugleveren, vormen ze samen een ‘virtuele energiecentrale’.

Het tweede onderzoek is gericht op het slim laden van light electric vehicles. Hierbij worden het tijdstip en de snelheid van laden automatisch aangepast, om duurzame stroom op te wekken en pieken op het stroomnet te vermijden.

Dat laatste gebeurt ook in Rotterdam. In Eindhoven onderzoekt SCALE de optimale combinatie van heavy duty laden en ontladen van e-trucks langs de snelweg, gecombineerd met opwek uit zonnepanelen en opslag in statische batterijen.

Partners en projectleider

De samenwerkingspartners van SCALE zijn toonaangevende Europese e-mobiliteitspartijen, variërend van autofabrikanten, netbeheerders en serviceproviders tot en met kennisinstellingen, overheden en consumentenorganisaties. Projectleider is ElaadNL, het Nederlandse kennis- en innovatiecentrum voor het slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen.

Meer lezen over dit project? Klik hier.

Branches bouwen samen aan de open metaverse

Steeds vaker gonst het van het woord ‘metaverse’, maar wat is het nou eigenlijk? De metaverse is een netwerk van virtuele werelden die je als gebruiker of bezoeker niet van een afstandje bekijkt, maar waarbij je het gevoel hebt dat je er echt – en in realtime – in aanwezig bent.

Metaverse Standards Forum

Met de metaverse maken we de stap van het tweedimensionale internet naar een driedimensionale, ruimtelijke vorm. Om deze ontwikkeling verder mogelijk te maken en te versnellen, is het Metaverse Standards Forum opgericht.

Het gaat hierbij om een branchebrede samenwerking, opgezet door grote spelers als Meta (Facebook), Microsoft, Nvidia, Qualcomm, Sony, Epic Games, Ikea, Adobe, Alibaba en Autodesk.

Open standaarden en normen

Om de metaverse tot een succes te maken, zijn open standaarden tussen alle verschillende netwerken nodig. Een flinke uitdaging, waar organisaties als het World Wide Web Consortium, het Open Geospatial Consortium, de Open AR Cloud, de Spatial Web Foundation en Khronos mee aan de slag gaan.

Metaverse Standards Forum gaat kijken waar het probleem precies zit en coördineert het werk van organisaties die standaarden ontwikkelen en normen definiëren die ervoor moeten zorgen dat de metaverse optimaal functioneert. Dat vertaalt zich uiteindelijk in nieuwe integratie en toepassing van technologieën voor collaboratief ruimtelijk computergebruik. Denk aan interactieve 3d-graphics, augmented en virtual reality, fotorealistische content authoring, geospatiale systemen, content tooling voor eindgebruikers, digitale tweelingen, real-time samenwerking en fysieke simulatie.

Klinkt ingewikkeld? Dat is het ook.

Klik hier om het complete artikel te lezen.

Glowfarms: de meest geavanceerde vertical farm van Europa

Scale-up Glowfarms in Leerdam is straks de meest geavanceerde vertical farm van Europa, dankzij de frisse blik van jonge ondernemers Ben Pieterse en Luc de Vries. Ze ontwikkelden een binnenboerderij met een unieke teelttechniek: een lopende band die omhoog en omlaag beweegt.

‘Boeren van de toekomst’ noemen ze zichzelf. In hun missie naar duurzame voedselvoorziening telen ze zonder pesticiden, superzuinig met water en met een constant kwaliteitsproduct. Te nat of te droog bestaat niet meer; zon en regen regelen ze zelf.

Afbeelding:  Glowfarms-oprichters Ben Pieterse (links) en Luc de Vries (rechts) | Copyright Glowfarms

Hoe werkt het en wat levert het op?

Glowfarms heeft een unieke teeltmethode ontwikkeld. Via een geavanceerde lopende band maken sla en kruiden een reis van beneden naar boven – een groene, slow-motion achtbaanrit eigenlijk – tot ze klaar zijn voor de oogst: zo’n 23 dagen voor sla en 35 voor de kruiden.

De techniek doet de naam vertical farming eer aan: de lopend band gaat zes meter de lucht in en bespaart zo flink wat vierkante meters. De plantjes worden onderweg optimaal verwend met warmte, licht en vocht.

De voordelen: 95 procent minder watergebruik, geen gebruik van pesticiden, geen impact op schaarse landbouwgrond en een lagere CO2-uitstoot ten opzichte van reguliere landbouw. Duurzaam en gezond. Met als extra pluspunt de onafhankelijkheid van het weer of de seizoenen. Dus: het jaar rond een stabiele prijs en kwaliteit.

De pilot was succesvol: nu opschalen!

In de pilotfase heeft Glowfarms laten zien dat het de opbrengst en kwaliteit kan leveren om deze manier van vertical farming grootschalig én rendabel te maken. Vandaar de opschaling van een farm van 110 vierkante meter in Hoorn naar eentje van 2.700 vierkante meter in Leerdam.

Waar de proefopstelling beschikte over één lopende band, telt de nieuwe binnenboerderij acht veel grotere lopende banden, die samen 1000 kilo sla en kruiden per dag kunnen produceren. Met twintig medewerkers werkt het jonge bedrijf toe naar een volledig geautomatiseerd proces waarbij alle opgedane ervaring met techniek, groeiproces en efficiëntie wordt benut.

Meer weten over Glowfarms en de drijfveren van de oprichters? Klik hier.

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!