Hoe Fynch in 2030 10 miljoen mensen beweegt naar een groenere en gezondere mobiliteit

Wist je dat een aanzienlijk deel van de CO2 uitstoot door werk gerelateerde mobiliteit wordt veroorzaakt? En dat werkgevers met de Fynch-app relatief eenvoudig kunnen bijdragen aan het verkleinen van de CO2-footprint? Serge van den Berg, mede-oprichter & CEO van Fynch, vertelt hoe hij met zijn team en verschillende partners in 2030 10 miljoen mensen bewegen om duurzamer en vitaler te reizen.

14 december 2023 4 minuten

Werkgevers hebben grote invloed op CO2-footprint

“Fynch is een impact gedreven techbedrijf dat nu zo’n 3 jaar bestaat. De impact die we willen maken is het verlagen van de CO2-uitstoot door mensen te stimuleren om bewuster en duurzamer te reizen. We zien daar grote kansen, want mobiliteit is een heel groot gedeelte van onze CO2-footprint. In Nederland wordt ongeveer een kwart van de CO2 uitstoot door mobiliteit veroorzaakt. En de helft daarvan is werk gerelateerd. Werkgevers hebben dus een hele grote invloed op dat stuk van de CO2-footprint”.

Impact door gedragsverandering

“Wij denken dat je heel veel kunt bereiken door gedragsverandering. Als werknemers net iets meer gaan fietsen, vaker het OV gebruiken en elektrisch vervoer omarmen, dus duurzamere keuzes maken, dan kunnen we heel veel impact met elkaar maken. Onze missie is om in 2030 meer dan 10 miljoen mensen te motiveren, zodat ze ook daadwerkelijk duurzaam en vitaal reisgedrag laten zien”.

Reisbewegingen en mobiliteitsbeleid in de Fynch-app

“Dat doen we met technologie. We hebben een app ontwikkeld, die automatisch al je reisbewegingen bijhoudt. Natuurlijk alleen als je dat als gebruiker ook zo instelt, want onze software is helemaal ontwikkeld op basis van privacy-by-design, conform de AVG en ISO27001 gecertificeerd. De werknemer bepaalt welke data beschikbaar wordt gemaakt aan de werkgever. Aan de achterkant koppelen we aan de reisbewegingen van de werknemer alle mobiliteitsregels conform het mobiliteitsbeleid van de werkgever. Zo kun je als werkgever een hogere kilometervergoeding instellen voor duurzame vormen van mobiliteit. Op die manier wordt duurzaam reizen ook financieel aantrekkelijker voor werknemers”.

Organizational Behavior Management

“Werknemers blijken wekelijks en soms wel dagelijks in de Fynch-app te zitten om al hun ritten te bekijken en te bepalen waar hun reisgedrag nog duurzamer kan. Om het gedrag te veranderen hanteren we een wetenschappelijke methode, Organizational Behavior Management of kortweg OBM. Dat gaat uit van de gedachte dat als je inzicht krijgt in je gedrag, je je bewust wordt van je gedrag en dat je daarmee consequenties gaat inzien. Een geldelijke beloning voor bepaalde keuzes kan gedrag bijvoorbeeld sturen. Maar ook social rewards hebben effect. Dus: wat is je CO2-footprint? Hoe goed ben je bezig op het gebied van duurzaamheid? Hoe doe je het ten opzichte van anderen en welke vorderingen maak je? Bij dat laatste kun je denken aan badges die je kunt verdienen. Mét bijbehorende voordelen, zoals korting op allerlei duurzame producten en diensten. Dat soort dingen verwerken we in onze software om duurzaam reisgedrag te stimuleren”.

10% minder CO2-uitstoot

“We hebben net een analyse gedaan bij een van onze eerste klanten en dan zie je echt mooie resultaten, zoals 10% minder auto-kilometers, 5% meer fiets-kilometers, 9% meer OV-reizen en 10% minder CO2-uitstoot per medewerker. Ook zijn er bijvoorbeeld geen dubbele declaraties meer, geen fouten in afstanden woon-werkverkeer. We delen die resultaten ook op onze website”.

Rapportageverplichtingen en (fiscale) wetgeving

“Als de werkgever nog niet de intrinsieke motivatie heeft om duurzaam reisgedrag te stimuleren, is er toch reden genoeg om de Fynch-app te gebruiken. Werkgevers kunnen met de app namelijk goede, flexibele arbeidsvoorwaarden bieden.  Ook zien werkgevers steeds meer en veeleisende rapportageverplichtingen op zich afkomen. In Nederland is er bijvoorbeeld de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit, de WPM. Die verplicht werkgevers van meer dan 100 werknemers om alle kilometers per modaliteit jaarlijks te rapporteren, ook nog eens opgesplitst naar zakelijk en woon-werk. Dat is vaak helemaal niet inzichtelijk. Verder nog gaat de CSRD, Corporate Social Responsibility Directive. Die verplicht je als werkgever om echt reductiemaatregelen door te voeren. In de hele keten waarin het bedrijf opereert, en dat moet ook nog eens te auditen zijn. Dus je moet het aantoonbaar meten en rapporteren. Fynch neemt die zorg uit handen; wij leveren exact die data aan.

Er dan is er ook nog fiscale wetgeving die voor bedrijven soms lastig is. Veel werkgevers keren nog een vaste woon-werkvergoeding uit, sommige zelfs op basis van vijf dagen per week naar kantoor. Maar de realiteit is natuurlijk dat mensen helemaal niet meer vijf dagen per week op kantoor zitten. Dus vaak wordt ten onrechte een vergoeding uitgekeerd. Daarmee riskeren deze werkgevers hoge naheffingen. En het is met Fynch helemaal niet meer nodig om dat zo te doen. Betaal dus wat er daadwerkelijk gereisd is en voorkom discussie met de fiscus, is ons advies”.

Samen impact maken

“We willen die 10 miljoen mensen motiveren om duurzamer te reizen. Dat zijn natuurlijk heel veel mensen. We hebben een team van 13 mensen dat binnen Fynch hard werkt aan deze missie. Maar we kunnen ook niet zonder onze klanten, de werkgevers. De werkgevers kunnen met Fynch op hun beurt weer flexibele, aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bieden aan hun werknemers. En ook die werknemers die onze app gebruiken, zijn natuurlijk heel belangrijk voor Fynch. Ook daar stopt het niet; we kijken constant waar en met wie we nog meer kunnen samenwerken”.

Kortingen en koppelingen

“Met Garmin hebben we bijvoorbeeld een mooie samenwerking. We hebben kortingen die je kunt krijgen als je Fynch gebruikt. Daar kijken we ook steeds hoe we dat kunnen uitbreiden. Met salarissoftware werken we ook samen. De maandelijkse reiskostenvergoeding van een medewerker wordt via de Fynch app berekend. De uitbetaling ervan gaat via het loon, dus we integreren ook met HR-software zoals AFAS. Met dat soort partijen werken we graag samen”.

Whitelabel-partners

“Leasemaatschappijen zijn voor ons ook heel interessant. We hebben dit jaar een grote partnerschipovereenkomst gesloten met BMW financial services. Die gaan onze software whitelabel gebruiken. Onder de naam Carbon Tracker, maar de software is precies hetzelfde als de Fynch-software. Zij bieden het vervolgens aan hun klanten aan. Dat is onze eerste whitelabel-partner, maar dat kan natuurlijk voor nog veel meer partijen”.

Zodra Fynch in Nederland goed staat ook internationaal

“Die 10 miljoen mensen die we duurzamer reisgedrag willen bijbrengen gaan we niet alleen in Nederland bereiken. We willen ook internationaal impact maken. We zijn al in de Verenigde Staten en in andere Europese landen met pilots bezig. BMW zit natuurlijk ook in Duitsland en een andere klant van ons, Volvo, zit in Zweden. Dat zijn dan ook landen waar we naar kijken. Eind volgend jaar is ons streven. We willen Fynch eerst in Nederland goed neerzetten. Maar dan gaan we zeker verder opschalen!”

ROM Utrecht Region en Earth Valley

“We kennen ROM Utrecht Region al een tijdje. We hebben bijvoorbeeld een Corona OverbruggingsLening via de ROM. Ook zijn we op dit moment bezig met funding en daar hebben we ook gesprekken over met de ROM. Daarnaast zijn we als Utrechts impact gedreven bedrijf dat bezig is met verduurzaming betrokken bij Earth Valley. We hebben bijvoorbeeld bijgedragen aan rondetafelgesprekken van Earth Valley. En een aantal van onze klanten zitten ook in Earth Valley. We zien verschillende mogelijkheden voor de komende tijd. Bijvoorbeeld: we richten ons op de wat grotere werkgevers, die hybride werken, die af willen van een vaste woon-werkvergoeding en die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Dat zijn gelukkig steeds meer bedrijven. Duurzaamheid speelt nu al veel meer dan vijf jaar geleden. Een ‘Earth Valley’-bijeenkomst gericht op dat soort werkgevers zou voor ons heel interessant zijn. Dan kunnen we samen meer mogelijkheden verkennen”.

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!