De Toekomst van Stedelijk Goederentransport: Elektrische Lichtgewicht Voertuigen

Mobilitum verkoopt, naar eigen zeggen, ‘mobiliteit’. Dat doen ze in de vorm van lichtgewicht elektrische voertuigen. De ‘Stuyf’ kun je herkennen als je ze ziet pendelen tussen basisscholen en de buitenschoolse opvang. Grote gekleurde bakken met een zes- of achttal ingesnoerde kinderen... “Wij verzinnen niet zelf waar wat het doel zou moeten zijn, we krijgen de vragen vaak binnen vanuit weer een nieuw veld. Zo kan er een pakketbezorger aankloppen of een schoonmaker die het wel een makkelijk dingetje lijkt,” aldus business developer Edwin Renzen.

10 juni 2024 3 minuten

Bij Mobilitum is men pragmatisch. Ze willen geen voertuig maken, maar een oplossing voor een probleem, bijvoorbeeld het probleem van een drukke binnenstad, waar wel goederenvervoer nodig is. De onderdelen voor de Stuyf komen vaak uit Nederland, en bij voorkeur uit eigen regio. De assemblagelijn is ingericht zodat een voertuig binnen zes uur door de lijn gaat. onderdelen worden bijvoorbeeld gemaakt bij Amfors, een bedrijf dat mensen met een visuele beperking inzet om onderdelen te maken. Dichtbij, en met een maatschappelijk doel, maar “vooral ook gewoon de beste optie,” aldus Edwin Renzen.

Mobiliteit als totaalconcept

Erik Nieuwpoort is de CEO van Mobilitum. “Mobilitum is gespecialiseerd in het ontwerp en de ontwikkeling van lichte elektrische voertuigen (LEV’s) en integreert slimme methoden voor goederentransport in het Last Mile Delivery proces. Met de leefbaarheid van steden als uitgangspunt werken we aan oplossingen die het milieu, de efficiëntie en dus de economie ten goede komen. Met meer dan tien jaar ervaring in de LEV-markt hebben we een breed scala aan specialiteiten in huis.”


Nieuwpoort: “Het gebruik van LEV’s in een zakelijk proces vereist een ietwat andere benadering dan reguliere voertuigen zoals bestelwagens. Bijvoorbeeld: Wat zijn de lease-opties, verzekering, levering, chauffeurstraining, service en onderhoud? Deze onderwerpen kunnen niet altijd worden afgehandeld door de gebruikelijke partijen. Wij zorgen ervoor dat alles tot in de puntjes is geregeld.”

Pragmatisch exporteren

‘Pragmatisch’ is ook het kernwoord als ze bij Mobilitum spreken over hun internationaliseringsstrategie. Buitenlandse klanten komen vaak bij hen terecht nadat ze een van hun felgekleurde voertuigen hebben zien rijden tijdens een weekendje Amsterdam. “Het voertuig zelf is onze beste reclame” stelt Erik Nieuwpoort.

Mobilitum heeft goede banden met zowel de landelijke als regionale overheid. Zo waarderen ze de mogelijkheid om met de Nederland paviljoens mee te gaan. “Gezamenlijk krijg je zo veel zichtbaarheid, en daarnaast drukt de kosten. Die beurzen werken sowieso goed,” aldus Nieuwpoort. Ook het Nederlandse economische netwerk in het buitenland zet Mobilitum in om voet aan de grond te krijgen in nieuwe markten.

Inmiddels is Mobilitum actief in Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, maar ook buiten Europa. Zo rijdt een kwart van alle buitenlandse Stuyfs in Zuid-Korea. “Dat is wel een bijzonder verhaal,” volgens Edwin Renzen.

ROM Utrecht Region bracht ze in contact met de ambassade in Zuid Korea.  Vorig jaar reisden ze met een delegatie onder leiding van (demissionair) minister Liesje Schreinemacher naar dit land. Hier ondertekenden ze een Memorandum of Understanding met een Zuid-Koreaanse partij. “Het was fijn dat vanuit de ambassade een eerste check kon worden gedaan van die partij. ‘Wij wilden daar niet ‘ de Hollander’ uit gaan hangen en zaken doen op onze manier. De mensen die daar zitten weten hoe het daar werkt”

 

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!