De rol van AI in digital experience: spelen in de zandbak zonder handen

De fullservice digital agency Headcandy doet vernieuwende dingen, maar is zelf niet meer zo nieuw. Al bijna 15 jaar voert het bedrijf projecten uit voor grote en kleine partijen, wereldwijd. Microsoft, Nasa en Nike, maar ook minder bekende namen en overheid maken deel uit van het portfolio. Digitale ervaringen staan steeds centraal. AI speelt een steeds dominantere rol in de wereld van creatie, zegt Headcandy oprichter Jasper Vis.

8 april 2023 3 minuten

Spelen in de zandbak, maar zonder handen

“We spelen eigenlijk steeds in de sandbox van technologie. We kijken steeds: wat is er nieuw en in welke vorm kan het toegevoegde waarde bieden voor welke opdrachtgevers? Nu zien we dat AI een steeds dominantere rol gaat spelen in ons vakgebied. Uit steeds meer data kun je steeds meer informatie halen en toepassen. Je kunt het gebruiken voor beeldgeneratie en beeldbewerking en wie zegt dat dit artikel niet geschreven wordt door ChatGPT? We keken al snel naar DALL-E en met deep fakes kun je in ons vakgebied natuurlijk veel. Maar laat AI geen handen maken, want dan val je vaak direct door de mand. Een goede portretschilder herken je aan hoe de handen zijn geschilderd. AI is nog geen goede portretschilder. Alhoewel dat ook weer snel zal verbeteren”.

Sneller een beeld met AI

Voor ons is AI interessant, omdat je snel pre-visualisaties kunt produceren. Voor virtuele producties helpt het als je al snel vanuit een schets kan denken. Vroeger ging dat met moodboards en wat schermen. Nu kun je al heel snel een 3D-beeld creëren en voorleggen aan de klant. Bedoel je het zo, of wil je een beetje meer van dit? Dat kun je dan gelijk inzichtelijk maken. Of wat denk je van film? Een plat script zegt veel minder dan 3D beelden, Maar als je gelijk alles in 3D gaat maken, dan kost dat veel tijd en geld. Met AI kun je heel snel 2.5D scenes maken. Met dit zogenaamde  parallax effect, bereiken we dat je daadwerkelijk diepte ziet. Dat is niet alleen sneller en goedkoper, maar helpt het creatieve proces”.

Geen hart en ziel?

“Sommige mensen geven aan dat het toch niet de bedoeling kan zijn om technologie of AI creatieve processen te laten uitvoeren. Er zit dan geen hart en ziel in de designs. Dat snap ik wel, maar als je het als halffabricaten gebruikt of het eindproduct is mooi, bijzonder of goed: wat maakt het dan uit? Het kan helpen met inspiratie en je kunt sneller conclusies trekken over of iets dat je in je hoofd hebt ook daadwerkelijk werkt. En bij coding kan AI een developer bijvoorbeeld helpen door code aan te vullen. De inzet van een mens voor de finetuning blijft nog wel even belangrijk. Een AI is niet kritisch, kent geen emotie en is niet flexibel, maar laat het je helpen, zou ik zeggen”.

Bedreigingen en keerzijdes

“AI heeft al een tijd mijn aandacht. Nog heel veel kan niet met AI, maar het gaat heel snel. Dat kun je zien als een bedreiging, maar als agency kun je het ook in je voordeel laten werken, je kunt dingen anders doen. Ik zie natuurlijk ook dat er een keerzijde is. Deep fakes zijn een goed voorbeeld: mooi, maar potentieel misleidend en gevaarlijk. Het is jammer dat die negatieve kant steeds zo wordt uitgelicht. Soms lijkt er teveel een zwart-witte benadering en een focus op het negatieve. Natuurlijk is het goed dat er wet- en regelgeving komt op dit vlak. Dat brengt wellicht kader zonder de verdere ontwikkeling van deze technologie in de weg te zitten.”.

Je moet helemaal niks met AI

“Je móét natuurlijk helemaal niks met AI, maar laten we vooral de dialoog voeren over wat voor mooie dingen we ermee kunnen en laten we blijven experimenteren om de toegevoegde waarde te ontdekken! Dan kom je tot innovatie. En soms ligt de oplossing helemaal niet in de technologie die je verwacht. En soms ben je te vroeg of is er geen toegevoegde waarde. En dat is dan ook ok”.

Uitdagingen anders aanpakken met Headcandy

“Ik ben heel benieuwd of er bedrijven zijn met uitdagingen, en die mogen heel divers zijn, die ze eens anders dan anders zouden willen benaderen en aanpakken. Met dat soort bedrijven, groot én klein, ga ik graag in gesprek. We hebben, geloof ik, nog nooit twee keer hetzelfde gemaakt. Het is voor iedere uitdaging weer de kunst om te kijken hoe je technologie echt van meerwaarde kan laten zijn. Dat vinden we bij Headcandy leuk en interessant om te verkennen”.

 

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!