Column: Laat je niet gek maken, maak je eigen sommetje

Zo'n beetje alles waar je als ondernemer geld aan uitgeeft, is duurder geworden. En alsof dat niet genoeg is, hebben we te maken met de politieke onrust en onzekerheid door de oorlog in Oekraïne. Hoe ga je als ondernemer om met de stijgende kosten? Kun je zomaar je prijzen verhogen of kun je wat anders doen?

15 september 2022 5 minuten

Laat je niet gek maken

Zo’n beetje alles waar je als ondernemer geld aan uitgeeft, is duurder geworden. Aan de ene kant hebben we te maken met een kosteninflatie (hogere logistieke kosten en schaarste van grondstoffen) en aan de andere kant met een bestedingsinflatie. Na de lockdown kunnen mensen er eindelijk op uit en hun geld uitgeven. De vraag naar goederen en diensten is hierdoor groter dan dat bedrijven aankunnen en als de vraag groter is dan het aanbod… Ja, dan gaan de prijzen omhoog.

En alsof dat niet genoeg is, hebben we te maken met de politieke onrust en onzekerheid door de oorlog in Oekraïne. Hoe ga je als ondernemer om met de stijgende kosten? Kun je zomaar je prijzen verhogen of kun je wat anders doen?

In de eerste plaats is het belangrijk dat je je niet gek laat maken door alles wat er om je heen gebeurt. Belangrijk is om je hoofd koel te houden en te kijken naar wat voor jou als ondernemer de feiten zijn. Voor de bakker om de hoek kunnen de gevolgen van de stijgende energiekosten heel anders zijn dan voor jou. De keuzes die hij maakt, hoeven niet ook voor jou te gelden. Er is geen one size fits all in deze.

Maak je eigen sommetje

Kijk eens kritisch naar al je kosten en bereken opnieuw je kostprijs en marges.
Bedenk dat je als ondernemer twee knoppen hebt waar je aan kunt draaien: kosten en omzet.

Als we eerst naar de kosten kijken, nodig ik je uit om kritisch te kijken naar waar je op kunt besparen. Onthoud: A small leak can sink a great ship. Kleine uitgaven, lekkages hier en daar kunnen grote financiële gevolgen hebben voor je bedrijf.  Stel jezelf de vraag: Wat kan efficiënter, duurzamer of geautomatiseerd worden? Als je personeel hebt, betrek hen dan bij dit proces, wees open en eerlijk en laat hen meedenken. Laat ze het gevoel hebben dat ze ook kunnen bijdragen aan het voortbestaan van je onderneming. Hun input kan heel belangrijk zijn.
En vergeet je leveranciers niet. Ga ook met hen in gesprek. Het is tenslotte ook in hun voordeel dat jij als afnemer blijft bestaan.

Als je al lean en mean aan het ondernemen bent, dan is het tijd om aan de tweede knop te draaien: je omzet. Maar ja, hoe ga je je prijzen verhogen zonder (te veel) klanten te verliezen? Veel ondernemers denken dat ze niet zomaar hun prijzen kunnen verhogen, maar dat is niet helemaal waar. Klanten moeten het gevoel hebben dat ze een eerlijke prijs betalen en dat ze waarde krijgen voor wat ze betalen. Het voordeel van de tijd waar we nu in zitten is dat inmiddels iedereen ervan op de hoogte is dat de grondstofprijzen zijn gestegen, dus veel klanten en consumenten verwachten het al. Ze zijn er niet blij mee, maar je verrast ze er niet echt mee.

En toch: ook al verras je hen er niet mee, het is belangrijk dat je het goed communiceert. Klantenrelatie is hierin key. Zorg dat je jouw prijsverhoging goed kunt onderbouwen en wees open, eerlijk en to the point. Ga geen discussies aan over de prijs, maar focus je op de waarde die je levert.  Wanneer jouw klanten je waarde kunnen zien en ervaren, dan ontstaat er voldoende ruimte om je prijs te verhogen. Je wil tenslotte niet concurreren op prijs, zeker nu niet. De kwaliteit en waarde van je product/dienst is nu belangrijker dan ooit.

Zorg dat je je bedrijf structureel versterkt

Je kunt je prijzen verhogen om de hogere kosten te compenseren.  Maar neem ook meteen de tijd om andere, meer structurele manieren te vinden om je bedrijf voor de lange termijn te beschermen en ervoor te zorgen dat je bedrijf levensvatbaar is – ongeacht de economische situatie. Denk bijvoorbeeld aan automatiseren of investeren in innovatie en duurzaamheid en niet te vergeten: investeren in je personeel.

En nu je toch bezig bent, neem je verdienmodel eens kritisch onder de loep en onderzoek nieuwe verdienmodellen. In iedere economische situatie zijn er (nieuwe) kansen. De bedrijven die niet alleen zullen overleven maar ook zullen floreren, zijn die bedrijven die niet alleen kortetermijnoplossingen bedenken, maar ook naar de lange termijn kijken en zorgen dat ze hun bedrijf structureel versterken.

Sandra Boekhoudt
Wealthy Wise Women

Sandra Boekhoudt

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!