ROM Utrecht Region investeert in FieldWatch

De kosten voor het aanleggen van een nieuw kunstgrasveld kunnen soms oplopen tot wel €600.000. Als je daar de onderhouds- en vervangingskosten als gevolg van slijtage bij optelt, wordt het duidelijk: zo'n sportveld is een grote investering. Het is dan ook begrijpelijk dat gemeenten en sportverenigingen er alles aan willen doen om ervoor te zorgen dat een veld zo lang mogelijk meegaat. Dat is ook nog eens duurzamer. ROM Utrecht Region investeert daarom in FieldWatch, een bedrijf dat gebruik maakt van AI om veldbelasting en -verlichting te monitoren.

5 april 2024 4 minuten

In Hilversum is begin april een pilot gestart bij voetbalclub ‘t Gooi. De ‘zonnepanelen’ van FieldWatch, met gebogen zonnepanelen en een ingebouwde camera, monitoren precies waar en wanneer iemand zich op het veld bevindt. Er is geen internetkabel nodig en ze verbruiken geen energie. Kunstmatige intelligentie in de panelen vertaalt de gefilmde beelden, die volledig privacyproof zijn, naar een dashboard. Op dit dashboard zie je onder andere een heatmap met de plekken die het meest zijn versleten of die aandacht nodig hebben qua onderhoud.

Tegengaan van energieverspilling en verlengen van levensduur sportvelden

FieldWatch pakt de uitdagingen aan waarmee gemeenten en sportverenigingen kampen rondom energieverspilling en de korte levensduur van hun sportvelden. Hun klanten variëren van Nederlandse gemeenten tot sportverenigingen. Zij profiteren binnenkort van de oplossingen, gericht op duurzaamheid, kostenbesparing en het verlengen van de bruikbaarheid van sportvelden.

FieldWatch ontwikkelt AI-gestuurde technologie die sportvelden slimmer maakt. Door veldbelasting en veldverlichting te monitoren en te optimaliseren, helpt het systeem gemeenten en sportverenigingen efficiënter om te gaan met hun middelen, energie te besparen en de impact op het milieu te verkleinen.

Karin van Hunnik, wethouder Sport van de gemeente Hilversum: “Het is de eerste keer dat we als gemeente een innovatief project op het gebied van duurzaamheid in de sport mede mogelijk maken. Tot dusverre richtten we ons vooral op energiebesparende maatregelen  binnen accommodaties door een financiële voorziening die sportverenigingen kunnen aanspreken. We gaan de ontwikkelingen en uitkomsten nauwlettend volgen, want deze pilot past perfect in hoe we in de gemeente zo optimaal mogelijk met de aanwezige sportfaciliteiten willen omgaan.”

Investeren in ontwikkeling en optimalisatie

De investering van ROM Utrecht Region wordt gebruikt voor de verdere ontwikkeling en optimalisatie van onze technologie, het uitvoeren van pilots met sportverenigingen en de marktintroductie van FieldWatch. Deze stap is cruciaal om de innovaties op grotere schaal beschikbaar te maken en bij te dragen aan een duurzamere sportsector.

De gemeente Hilversum is een belangrijke aandeelhouder van ROM Utrecht Region. Arno Scheepers, wethouder Economie van de gemeente Hilversum: “De ROM Utrecht Region ondersteunt innovatieve bedrijven in Utrecht en de regio Gooi- en Vechtstreek met financieringsopties, netwerken en programma’s. Dat is ongelofelijk belangrijk voor onze ondernemers. Wij zijn harstikke blij met deze investering van de ROM in FieldWatch, een Hilversumse start-up die bijdraagt aan innovatie binnen de sportsector. Dit is de tweede investering van de ROM in een Hilversums bedrijf.”

Kor van der Bij, CEO van Fieldwatch, vult aan: “We zijn ongelooflijk trots en dankbaar voor de steun van de ROM Utrecht Region. Deze investering erkent het potentieel van FieldWatch en het stelt ons in staat om onze visie op een duurzamere, technologisch geavanceerde sportomgeving te realiseren”

Als laatste doet ook Hoofd Investeringen bij ROM Utrecht Region, Edgard Creemers een duit in het zakje. Hij is blij dat deze investering doorgang kon vinden: “Het verlengen van de levensduur van de velden, maar ook het verminderen van elektriciteitsverbruik en tegengaan van vandalisme dragen allemaal bij aan een fijnere, toekomstbestendigere leefomgeving. En dat is precies wat de ROM Utrecht Region en haar aandeelhouders willen bereiken.”

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!