Insmart data laat installateurs slimmer werken

Insmart helpt installateurs slimmer te werken. Hoe de startup dit doet, welke rol data spelen en wat de plannen én uitdagingen zijn? Daarover vertelt Marjolein Böggemann, CEO van Insmart.

13 september 2022

Insmart heeft een dienst voor installateurs van cv-ketels en warmtepompen. We monitoren deze apparaten op afstand om meldingen te maken voor de onderhoudsmonteurs. Zo weet een installateur of er een storing is of wanneer er onderhoud nodig is. Ook geven we meldingen met waarschuwingen en advies. Hiermee kan een installateur slimmer werken. Monteurs hoeven alleen langs te gaan bij een klant als dat nodig is. Dat scheelt tijd en inzet. Als je bedenkt dat er een groeiend tekort is aan monteurs, dan is dat een groot voordeel”.

Data en patroonherkenning

Om dit mogelijk te maken heeft Insmart hardware en software ontwikkeld. Onze hardware stuurt veel data van de verwarmingssystemen naar onze cloud. Met algoritmes genereren we de verschillende meldingen. Soms gaat het om simpele analyses en soms om ingewikkeldere patroonherkenning”.

Predictive maintenance

“Predictive maintenance is het speerpunt. Wat is het beste moment om onderhoud te plegen, zodat problemen worden voorkomen? Aan de hand van de data bepalen we dit. Uiteindelijk willen we ook – als next step – instellingen op afstand automatisch aanpassen. Bijvoorbeeld om energie te besparen. Daar zien we echt grote groeimogelijkheden”.

Feedback van monteurs

Wat is AI? Daar hebben we intern soms wel discussies over. Is het Machine Learning met slimme algoritmes? Of gaat AI verder? Je moet hoe dan ook altijd goed naar de data blijven kijken. Wat kun je ermee? Wat zegt het? Hier heb je domeinkennis bij nodig. Daarom betrekken we de installatiebedrijven. Samen kijken we bijvoorbeeld naar de vraag hoe je op ritten kunt besparen. En wat heeft een monteur nu precies aangetroffen en gedaan na een melding van Insmart? Was er inderdaad iets kapot? Deze feedback gebruiken we in de analyses. We hebben een aantal installatiebedrijven in Nederland waarmee we werken om het systeem steeds slimmer te maken”.

Continu verbeteren

We zijn continu bezig met doorontwikkelen en verbeteren van Insmart. Naast het steeds slimmer maken van de algoritmes, willen we dit jaar de firmware ‘over the air’ kunnen updaten. Op die manier ontvangen klanten automatisch alle verbeteringen in de software waardoor ze blijven profiteren van nieuwe mogelijkheden van onze oplossing”.

Data-uitdaging

We hebben nog verschillende uitdagingen. De data-uitdaging is er natuurlijk altijd. Er is nog zoveel te ontdekken. Elke vijf minuten komt er nieuwe data van een ketel of pomp binnen. Het is volgens ons belangrijk om klein te beginnen en het van daaruit groter te maken. Je verliezen in de data en mogelijkheden is een risico, zeker voor een startup”.

Behoefte aan data scientists

“Wat ook uitdagend is, is de juiste mensen vinden. We hebben behoefte aan flexibel inzetbare, freelance data scientists. Ook komen we heel graag in contact met studenten en docenten van de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht. Vooral mensen met interesse in Internet of Things en  predictive maintenance. Er zijn veel slimme mensen in de regio en daarmee komen we heel graag in contact!”

AI Hub Midden Nederland

ROM Utrecht Region heeft in 2021 samen met haar partners de AI Hub Midden Nederland opgezet, om zo de economische slagkracht van bedrijven en de regio door middel van AI te versterken.  We versterken het bedrijfsleven en de regio door kennis te delen, samenwerking mogelijk te maken en AI toegankelijk te maken. Sluit jij je ook aan?

Mis geen ondernemersnieuws uit de regio Utrecht!